Spring naar de inhoud

Help, ik ben gehackt!

Ik snap dat dit geen fijne ervaring is, maar blijf vooral kalm. Documenteer zoveel mogelijk tijdens het uitvoeren van de volgende stappen. Als je op een gegeven moment professionele hulp moet inschakelen of een aangifte wilt doen is alle bewijs materiaal belangrijk. Neem foto’s, maak screenshots en noteer je acties en tijdstippen.

Contacteer professionele hulp

Op dit moment wil je kunnen rekenen op iemand die je kan vertrouwen. Mensen die net zijn opgelicht vertrouwen even alleen zichzelf. Maar vaak ben je in paniek en vergeet je de voor de hand liggende dingen.
Bel mij op +32 498 29 66 19 of stuur een mail of whatsapp via de gegevens die je vindt op mijn contact pagina

Begin zelf al met de eerste stappen

Elke hack is anders. Maar het uiteindelijke doel is meestal geld. Daarom deze 10 concrete tips om de schade van de hack te beperken en zo veel mogelijk achterpoortjes te sluiten.

1. Controleer je rekeningen

Ga rechtstreeks naar de site of de app van je bank (best via een ander toestel) en controleer of er geld van je rekeningen of krediet kaarten gaat. Indien dit het geval is of je geraakt niet meer in deze toepassingen bel dan direct 101 of naar je bank. Je vindt de contact gegevens voor jouw bank hier: https://www.cardstop.be/content/cardstop-be/nl/home/ik-wil-blokkeren/Blokkeer-via-uitgever.html/

2. Herstel toegang tot je gegevens of accounts

De kans is groot dat je door de hack geen toegang meer hebt tot je accounts of gegevens. De eerste stap is toegang krijgen tot je e-mail account omdat deze vaak de sleutel is naar alle andere accounts via de ‘wachtwoord vergeten’ functie.

Als er losgeld gevraagd wordt is het belangrijk om te weten dat je hiermee indirect misdaad financiert. Natuurlijk blijft het in veel gevallen een economische beslissing. Als je geen back-ups hebt of de kost om deze terug te zetten is groter dan het losgeld zullen veel bedrijfsleiders beslissen om dit te betalen.

3. Wijzig je wachtwoorden en API keys

Wijzig het wachtwoord van alle accounts waar je van vermoedt dat ze gehackt zijn, en van alle accounts die dezelfde of gelijkaardige wachtwoorden gebruiken als de getroffen accounts.
Sluit ook alle actieve sessies af en vernieuw alle API keys die gebruikt kunnen worden om aan te melden.

4. Controleer recovery instellingen

Een account heeft veel instellingen om een gewijzigd wachtwoord te herstellen. Hackers wijzigen vaak deze e-mail adressen of telefoonnummers om terug toegang te krijgen tot de accounts.

5. Controleer geplande mails, ads en posts

Controleer op doorstuur regels op je mail adressen. Als je recovery mails zonder jou weten worden doorgestuurd kunnen de hackers altijd terug toegang krijgen tot je accounts.

Controleer de verzonden mails of mails die nog in de planning staan om te versturen

Controleer ook de gemaakte posts op sociale media en de geplande posts. Vaak worden er berichten of reclames ingepland op je account. Vanaf je terug toegang hebt controleer dan zeker de geplande berichten

6. Doe een volledige check-up of wipe je toestellen

Doe een volledige antivirus scan van je toestellen. Zowel je laptop als je smartphone. Controleer ook alle toepassingen die geïnstalleerd zijn ook als ze niet herkend worden door de antivirus. Stalkerware wordt vaak niet herkend door antivirus toepassingen.

7. Verwittig familie en/of klanten

De kans is groot dat er de komende tijd verdachte berichten of vragen worden verstuurd naar je contacten. Zorg dat ze weten dat je het slachtoffer bent geworden van hacking en dat ze extra op hun hoede moeten zijn.

8. Optimaliseer je bescherming

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. De eerste stap hier is als je weet hoe ze in je account of computer zijn binnen geraakt om dit te voorkomen. Laat je bijstaan door professionals om je te begeleiden in het verbeteren van je cybersecurity. Kijk eens bij mijn aanbod hoe ik jou daarmee kan helpen.

9. Zijn er gegevens gestolen?

Controleer in je logging of er gegevens zijn gekopieerd vanuit jouw accounts of computers. Indien je niet 100% zeker bent dat er geen persoonsgegevens zijn gelekt doe je best altijd een aangifte bij de GBA. https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/professioneel/acties/datalek-van-persoonsgegevens

10. Doe aangifte bij de politie

Last but not least. Doe aangifte van elke vorm van cybercrime om er voor te zorgen dat als er later nog zaken opduiken je kan bewijzen dat je het slachtoffer wa van cybercrime.

Als binnenkort jouw identiteit wordt misbruikt door criminelen zal je blij zijn dat je dit PV hebt als bewijs.

https://www.politie.be/nl/police-on-web